AV-Connection Logo
Outlet, restsalg og demovarer hos AV-Connection
Produkt nyheder hos AV-Connection
Cable guide button
VI SAMLER PÅ GLADE KUNDER
VAREMÆRKER / BRANDS
BILLEDKABLER Drilldown arrow icon LYDKABLER Drilldown arrow icon USB KABEL Drilldown arrow icon NETVÆRK Drilldown arrow icon ANTENNE Drilldown arrow icon STRØM Drilldown arrow icon DATAKABLER Drilldown arrow icon LINK KABLER Drilldown arrow icon KABEL OG STIK Drilldown arrow icon AV TILBEHØR Drilldown arrow icon KABEL- OG STIK BRANDS Drilldown arrow icon

EV LADEKABEL TIL ELBIL – TYPE 2

Udvalg af populære ladekabler, adaptere og tilbehør til opladning af El-biler (EV), med type 2 stik. Stærke priser og hurtig levering! SE MERE icon

Type 2 ladekabel til elbil icon
Type 2 ladekabel til elbil
Mormorlader til elbil icon
Mormorlader til elbil
Ladekabel tilbehør icon
Ladekabel tilbehør
 

EV ladekabel til elbil Ladekabel tilbehør icon

Hvilket ladekabel til elbil?

Hvis du overvejer at købe en elbil, eller måske allerede har købt en og er i tvivl om hvilket ladekabel og ladestik den måtte have, så frygt ej. Selvom der findes fem forskellige typer af stik, er tingene heldigvis gjort ret så simple når vi snakker ladekabel til elbil i 2023. Stort set alle nye elbiler, Tesla og plug-in hybrider gør nemlig brug af stikket der kaldes Type 2. Dette stik skal bruges både fra kabel til ladestander og bil, eller som separat løst ladekabel til elbil eller plug-in hybrid til at have med.

Ladekabel Type 2 gør det muligt at lade med både AC og DC ved henholdsvis op til 22 kW og 50 kW. Hvor at plug-in hybrid biler blot har Type 2 stikket, understøtter stort set alle ladestik til elbiler videre udviklingen af Type 2, som kaldes for CCS-Combo. Dette stik benytter Type 2 stikket, men med tilføjelsen af yderligere to ben i bunden, til hurtigladning via DC, som er hvad der bruges når du lader ude i byen på hurtigladere – og altså ikke derhjemme. Kabler med CCS-Combo stikket kan ikke købes løst eller til brug i hjemmet, her er det, det normale Type 2 stik der benyttes som det eneste.

Arrow down icon

ANDRE KATEGORIER FOR STRØM

LÆS MERE OM EV LADEKABEL TIL ELBIL | TYPE 2

Er der forskel på Type 2 ladekabler?

Det korte svar er, ja. Ud over at Type 2 ladekabler findes i mange forskellige længder og udformninger, blandt andet med spiralledning og lignende, er et Type 2 kabel ikke bare et Type 2 kabel – der er nemlig især én ting du som bruger skal være opmærksom på. Ikke alle ladekabler i Type 2 er nemlig ens, på trods af at stikket er det samme og kan passe som kabel til ladestander eller løst kabel til at have med i bilen.

Et ladekabel til elbil og Tesla skal nemlig som oftest kunne klare en højere belastning, end for eksempel til en plug-in hybrid, da ladekabler til elbiler skal kunne klare at lade hurtigere / ved højere belastning. Du vil bemærke at der findes Type 2 kabler til 1 og 3 faser, samt at der vil være listet hvor mange kW kablerne kan klare, som kan oversættes direkte til oplade hastigheden. Flere faser og flere kW vil betyde hurtigere opladning af din elbil , Tesla eller plug-in hybrid.

Der er som oftest fire forskellige størrelser af Type 2 ladekabler om man vil – 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW og 22 kW. Hvor de mindre udgaver på 3,7 og 7,4 kW ofte er kabler med 1 fase, er Type 2 kablerne der kan klare 11 kW og 22 kW altid til 3 faser. Du kan godt bruge et kabel med 3 faser og høj kW understøttelse til 1 faset ladning – men ikke den anden vej rundt!

Hvad er forskellen på 1 og 3 faser?

Kort fortalt bestemmer antallet af faser hvor meget strøm der kan sendes igennem kablet. I et typisk dansk hjem, vil du have maksimalt 16A pr. fase. Igennem 1 fase på 230V og 16A kan du maksimalt trække 3680 watt / 3.7 kW, som kan sammenlignes med de specifikationer vi nævnte på Type 2 ladekablerne ovenfor.

Ved 3 faser på 230V ved 16A pr. fase kan vi lave samme regnestykke, som her giver 11.040 watt / 11 kW som er det maksimale du kan lade din elbil, Tesla eller plug-in hybrid bil med derhjemme i et typisk dansk hus. Bemærk dog at der kan være forskelle og ting der er anderledes ude hos dig, så få altid kigget din installation igennem af en elektriker, inden du blot antager at det kan lade sig gøre at lade med 11 kW hjemme hos dig.

Vær opmærksom på at en eventuel ladeboks / ladestander hvad end den er med 1 eller 3 faser, ALTID skal installeres af en autoriseret elektriker, og at der skal laves en separat gruppe til din ladeboks / ladestander i eltavlen. Dette skyldes at der ellers vil være for stor belastning på de andre faser, hvis andre apparater er tændt i huset, da husets elinstallation ikke er designet eller klar til en så stor og vedvarende belastning. Ved spørgsmål kontakt da en elektriker – vi kan IKKE hjælpe eller vejlede dig med den elektriske installation i dit hjem.

Kan man nøjes med en mormorlader / nødlader?

Hvis du køber en plug-in hybrid, elbil eller Tesla, vil der som oftest medfølge en såkaldt nødlader, også kaldet en mormorlader som en del af tilbehøret. Mange misforstår brugen af denne, og bruger denne til daglig opladning af deres bil. Dette er IKKE hvad denne er tiltænkt eller designet til, som navnet nødlader også indikere. Sikkerhedsstyrelsen direkte fraråder at bruge mormorladere / nødladere til dette formål.

Denne type lader er designet til hvis du er på farten, måske hos et familiemedlem eller andet, og har akut behov for at oplade din bil. Bemærk dog at du maksimalt må bruge din mormor / nødlader i to timer ad gangen. Derudover skal du være sikker på at husets elinstallation kan magte den høje og vedvarende belastning som en mormor / nødlader giver elinstallationen i huset – dette kan blive undersøgt og godkendt af en elektriker.

Så for at svare på spørgsmålet ovenfor, så er svaret her et klokkeklart nej. Ønsker du at lade din elbil, Tesla eller plug-in bil derhjemme, skal du have sat en permanent ladeboks / ladestander op, med sin egen gruppe i eltavlen, og have et tilpas kabel til ladestanderen trukket fra eltavlen. Ved vedvarende belastning på for tynde eller gamle kabler, kan du risikere at disse bliver varme og smelter, eller i værste tilfælde går i brand – kontakt en elektriker ved tvivl.

Hvor langt kan ladekabel til elbil være og kan det forlænges?

Et ladekabel til elbil, Tesla og plug-in hybrid biler findes i et hav af forskellige længder og udformninger som nævnt ovenfor. Fælles for dem alle er at de IKKE kan eller må forlænges, ud over den længde de allerede er når du køber dem. Heldigvis findes Type 2 ladekabler i et hav af forskellige længder, helt nede fra et par meter, og op til de længste modeller på 10 meter.

Grunden til at du ikke må eller kan forlænge et ladekabel til elbil eller Tesla mere end 10 meter, er at der kører store mængder af strøm igennem kablet. Jo længere kablet bliver, jo større modstand vil der være, hvilket betyder dårligere effektivitet og mere varme, når der lades. Derfor er man kommet frem til at den maksimale længde for Type 2 ladekabler, eller sågar ladekabler generelt set, maksimalt må være 10 meter lange. En god tommelfingerregel hvis du skal købe et løst Type 2 ladekabel, er altid at købe det en meter eller to længere end du regner med at få behov for.
4smarts Allente Apple Atlona AV-advance Brennenstuhl Cabelcon CalDigit Clicktronic
DeLOCK D-Link Easy-Connect eSTUFF Goobay iFi Audio Inakustik InLine INOGENI
JMV Cables Lindy LK Macab Maximum Neutrik Norlys TV One For All ProXtend
Radial Real Cable Sinox Skross Strong SUPRA Televes Triax Vivolink
Wago  
SE ALLE VAREMÆRKER HOS AV-CONNECTION
KUNDESERVICE
WEBSHOP INFO
• Buy & Try
• Prismatch
• Log ind
AKTUELT
• Nyhedsbrev
BUTIKKER
• Odense
• Webshop
• Udlejning
E-mærket Trustwave - Trusted Commerce Postnord GLS DHL
ALLE PRISER ER INKL. 25% MOMS
AV-Connection A/S  •  CVR nr.: DK27907547  •  Kærvej 71-73  •  6400 Sønderborg  •  Danmark  •  Tlf. 7442 1078  •  E-mail: [email protected]
arrow_upward shopping_basket